Home > Collections > Соціально-гуманітарні науки > МЕТАФОРА ЯК ХУДОЖНІЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОБРАЗНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ ПЛАКАТІ 1990-Х – 2010-Х РР. (НА ПРИКЛАДІ ПЛАКАТІВ VI МІЖНАРОДНОЇ ТРІЄНАЛЕ «4-Й БЛОК»)
МЕТАФОРА ЯК ХУДОЖНІЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОБРАЗНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ ПЛАКАТІ 1990-Х – 2010-Х РР. (НА ПРИКЛАДІ ПЛАКАТІВ VI МІЖНАРОДНОЇ ТРІЄНАЛЕ «4-Й БЛОК»)
Мета статті – розглянути український плакат крізь призму формування характерної образності за допомогою
метафори як художнього засобу виразності; проаналізувати наукові джерела про становлення українського
плаката; виявити засоби виразності та художню специфіку українського плаката 1990-х – 2010-х рр. Методологія
дослідження полягає в комплексному підході до реалізації мети роботи, у використанні методів аналізу, синтезу,
порівняльно-історичного, описового, стилістичного методів для осмислення особливостей еволюції українського
плаката 1990-х – 2010-х рр. та розгляду метафори як художнього засобу формування його образності. Наукова
новизна. У статті вперше розглянуто метафору як важливий художній засіб формування образності в українському
екологічному плакаті доби постмодернізму; доведено, що в постмодерністському плакаті метафора є універсальним
інструментом, який виконує важливі проектно-художні завдання з формування художньої образності; встановлено,
що поєднання самостійних і несумісних у реальності форм та надання цим формам нових значень є типовим
прийомом для постмодерністського плаката. Висновки. У 1990-х рр. український плакат втрачає «радянську
всеосяжність» і стає мобільним відгуком на конкретну локальну подію, обмежену регіональною територією
й тиражем. На характерних прикладах українського екологічного плаката доби постмодернізму встановлено: для
плаката 1990-х – 2010-х рр. стає актуальною потреба в утвердженні духовного досвіду нації, що відбувається
завдяки використанню метафори, котра набуває ускладненого, багаторівневого й неоднозначного змісту. Творче
мислення митців поєднує унікальні рішення візуальних художньо-графічних елементів, оригінальні зіткнення
в несподіваних тематичних контекстах знайомих із повсякденного життя об’єктів, використання змішаних
дизайнерських прийомів і технік.
Назва
МЕТАФОРА ЯК ХУДОЖНІЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОБРАЗНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ ПЛАКАТІ 1990-Х – 2010-Х РР. (НА ПРИКЛАДІ ПЛАКАТІВ VI МІЖНАРОДНОЇ ТРІЄНАЛЕ «4-Й БЛОК»)
Гладун О. Міжнародна трієнале «4 Блок» у контексті актуального мистецтва. Вісник Харківської
державної академії дизайну і мистецтв. Харків, 2006. No 4. С. 10–15.
2. Гладун О. Соціальний екологічний плакат як феномен графічного дизайну. Вісник Харківської державної
академії дизайну і мистецтв. Харків, 2008. No 4. С. 21–27.
3. Даниленко В. Я. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: монографія.
Харків: Колорит, 2005. 244 с.
4. Даниленко В. Я. Дизайн України в європейському вимірі ХХ століття Нариси з історії українського
дизайну ХХ століття: зб. статей. Київ: Фенікс, 2012. С. 6–34.
5. Косів В. М. Національні моделі і глобалізація графічного дизайну другої половини XX ст. : а втореф.
дис. ... канд. мистецтвознавства / Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв. Харків, 2003. 24 с.
6. Лагутенко О. Нариси з історії української графіки ХХ століття. Київ: Грані-Т, 2007. 168 с.
7. Северіна О. М. Екологічний плакат: становлення та розвиток (за матеріалами Міжнародних трієнале
«4-й Блок»): автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства / Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв. Харків, 2010. 20 с.
8. Соколюк Л. Д. Художній образ у дизайнерських рішеннях. Вісник Харківської державної академії
дизайну і мистецтв. Харків, 2002. No 3. С. 21–24.
9. Турчак Л. І. Еволюція образотворчого мистецтва в незалежній Україні: автореф. дис. ... канд.
мистецтвознавства / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2011. 16 с.
10. Шевченко В. Я. Композиція плаката. Харків: Колорит, 2004. 123 с.