-
ВПЛИВ ПСИХІЧНОГО ІНФАНТИЛІЗМУ ПІДЛІТКІВ НА РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІХ УМОВАХ
- Back
Метадані
Опис
Соціальний інтелект як природний механізм забезпечує процес адаптації й інтеграції
індивіда у суспільстві від народження і до кінця його життя. Суттєвого значення соціальний
інтелект набуває саме в підлітковому віці на етапі формування навички успішної взаємодії з
оточуючими. У підлітків із проявами психічного інфантилізму рівень сформованості соціального
інтелекту нижчий, ніж у однолітків із нормотиповим розвитком. У статті розглянуто проблему
формування соціального інтелекту у підлітків із проявами психічного інфантилізму через реалі-
зацію системи підготовчих завдань для розвитку емоційної, когнітивної й особистісної складо-
вих частин. На основі науково-теоретичного аналізу визначено соціальний інтелект у контексті
психолого-педагогічних процесів. Подано структуру і модель соціального інтелекту, описані
етапи розвитку та деструктивні прояви у кожному сензитивному періоді формування особисто-
сті. Продіагностовано і здійснено порівняльний аналіз результатів дослідження рівнів сформо-
ваності соціального інтелекту у підлітків із проявами психічного інфантилізму в різних освітніх
умовах, зокрема загальноосвітньої та спеціальної школи. Окреслено вимоги до фахівця-психо-
лога й асистента вчителя в межах тренінгової діяльності безпосередньо в умовах закладів освіти
різного типу. Сформовано алгоритм підготовки до проведення тренінгової програми розвитку
соціального інтелекту через різні види спільної діяльності у колективі. Виокремлено та подано
блоками за змістовими показниками тренінговий матеріал. Описано структуру тренінгових за-
нять та особливості їх реалізації. Розвиткова програма передбачає роботу над самооцінкою, силь-
ними та слабкими сторонами учасників тренінгів; проявами емоцій, їх контролем; культурою
спілкування; поведінкою в конфліктних ситуаціях, процесом розв’язання і вирішення конфліктів.
Внаслідок успішного впровадження системи трінінгових занять передбачений розвиток соціаль-
ного інтелекту підлітків із проявами психічного інфантилізму через когнітивний, емоційний і
комунікативно-організаційний компоненти.
Назва
ВПЛИВ ПСИХІЧНОГО ІНФАНТИЛІЗМУ ПІДЛІТКІВ НА РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІХ УМОВАХ
Ресурси за видами документів
Ресурси за розділами
Дата публікації:
Бібліографічний опис:
1. Баширов И.Ф. Социальный интеллект как фактор успешности профессиональной дея-
тельносты военного психолого : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Москва, 2006.
26 с.
2. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та ін. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя
з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа).
Київ, 2017. 376 с.
3. Емельянов Ю.Н. Активное социально-психологическое обучение. Ленинград. 1985.
163 с.
4. Івашкевич Е.З. Психологія соціального інтелекта педагога : дис. ... докт. психол. наук.
Київ, 2018. 431 с.
5. Івашкевич Е.З. Соціальний інтелект особистості та його складові в структурі загаль-
ного інтелекту. Актуальні проблеми психології. 2013. Т. 10. Вип. 25. С. 165–175.
6. Каплуненко Я.Ю. Особистісні чинники розвитку соціального інтелекту у фахівців
соціономічних професій : дис. ... канд. психол. наук. Київ, 2016. 262 с.
7. Куницына В.Н. Межличностное общение. Санкт-Петербург, 2002. 544 с.
8. Ляховець Л.О. Вікові особливості становлення соціального інтелекту. Вісник Чер-
нігівського національного педагогічного університету. Серія: Психологічні науки.
2015. Вип. 126. С. 102–106.
9. Пахомова Н.Г. Спеціальна педагогіка з історією: навчальний посібник для студентів
спеціальності 6.010100 «Корекційна освіта» / Полт. нац. ун-т ім. В.Г. Короленка. Пол-
тава, 2012. 280 с.
10. Руда Н.Л. Соціальний інтелект у структурі інтелекту. Проблеми сучасної психології.
2013. Вип. 21. С. 621–629.
11. Тренінг самопізнання: методичний посібник / авт. кол. ; під наук. ред. В.Р. Міляєвої.
Київ, 2015. 82 с.
12. Фатихова Л.Ф. Практикум по психодиагностике социального интеллекта детей
дошкольного и младшего школьного возраста : учебно-методическое пособие. Уфа,
2010. 69 с.
13. Форманюк Ю.В. Егоцентризм як прояв інфантильності. Наука і освіта. 2013.
No 7. С. 98–102.
14. Ясюкова Л.А. Особенности формирования социального интеллекта одаренных подро-
стков. Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психо-
логии и социальной работы. 2008. Вып. 2. Т. 10. С. 48–53.
15. Allport G.W. Personality: A Psychological Interpretation. New York, 1937. Р. 513–516.
Видавець:
Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 10. С. 83–90
Ключові слова:
соціальний інтелект, підлітковий вік, психічний інфантилізм, інклюзія, за- клади освіти