Home > Collections > Соціально-гуманітарні науки > ФЕМІНІТИВИ В ТЕКСТАХ МАСМЕДІА ЯК ГЕНДЕРНИЙ МАРКЕР АВТОРСТВА (НА ПРИКЛАДІ «АВТОРСЬКОЇ КОЛОНКИ» ПРОЄКТУ «DEUTSCHE WELLE»)
ФЕМІНІТИВИ В ТЕКСТАХ МАСМЕДІА ЯК ГЕНДЕРНИЙ МАРКЕР АВТОРСТВА (НА ПРИКЛАДІ «АВТОРСЬКОЇ КОЛОНКИ» ПРОЄКТУ «DEUTSCHE WELLE»)
Мета дослідження – виявити та схарактеризувати фемінітиви в текстах масмедіа як
гендерний маркер авторства на прикладі «Авторської колонки» проєкту «Deutsche Welle» за
період 3 червня 2019 р. – 1 липня 2021 р.1
Методологія дослідження. У ході дослідження використано комплекс методів, зокрема:
аналізу та синтезу – для визначення кола вчених та їх публікацій щодо словотворення фемі-
нітивів як в історичному аспекті, так і на сучасному етапі; роботи з документальними дже-
релами та моніторингу – для виявлення в публікацях фемінітивів; описовий – для надання
характеристики особливостей вживання фемінітивів і їх реалізації письменниками та пись-
менницями – учасниками проєкту «Deutsche Welle»; порівняльний – для визначення продукти-
вних словотвірних моделей, за допомогою яких утворюються фемінітиви; групування та си-
стематизації – для відображення тенденцій втілення в авторських текстах мовної картини
світу за допомогою фемінітивів; узагальнення – для формулювання висновків щодо вживання
фемінітивів та їх реалізації як гендерного маркера авторства.
Результати. Словотворення й використання фемінітивів неодноразово ставали пред-
метом наукових досліджень, однак сьогодні ми є свідками значної трансформації української
мови (поява великої кількості запозичень, реактуалізація застарілих слів, упровадження в но-
рмативний обіг слів-діалектизмів тощо), а з-поміж іншого – й активізація новоутворень-
фемінітивів як потреба сучасного світу. Оскільки це явище лише починає набувати обертів,
то воно ще не має глибокого ґрунтовного осмислення. У досліджуваних текстах найчастіше
натрапляємо на нейтральні зі стилістичного погляду фемінітиви із суфіксами -к-а, -иц-я, -ин-
я. Зазвичай, це назви осіб жіночої статі за професією, за родом діяльності, за місцем прожи-
вання. Особливу зацікавленість викликає практика використання фемінітивів у множині з чі-
тким розмежуванням осіб чоловічої та жіночої статі
Назва
ФЕМІНІТИВИ В ТЕКСТАХ МАСМЕДІА ЯК ГЕНДЕРНИЙ МАРКЕР АВТОРСТВА (НА ПРИКЛАДІ «АВТОРСЬКОЇ КОЛОНКИ» ПРОЄКТУ «DEUTSCHE WELLE»)
1. Андрухович Ю. Адо, хто ти? URL: https://zbruc.eu/node/101830 (дата звернення: 10.09.2021).
2. Архангельська А. Femina cognita. Українська жінка у слові й словнику. Київ : Видавничий дім
Дмитра Бураго, 2019. 444 с.
3. Бурич Л. А. Колумністика Любомира Гузара: комунікативно-прецедентний потенціал. Теле-
та радіожурналістика. 2019. Вип. 18. С. 108–116.
4. Бурич Л. А. Формально-змістові модифікації авторських колонок (за колумністикою часопису
«Український тиждень»). Молодий вчений. 2018. No 9. С. 184–190.
Видавець:
фемінітиви, авторська колонка, мова масмедіа, мовотворчість сучасних українських публіцистів