У статті аналізуються результати анкетування 640 старшокласників
шкіл-інтернатів України, які дозволяють констатувати, що процес соціа-
лізації учнів цієї категорії характеризується наявністю гендерних відмін-
ностей. Ці відмінності виявлені за всіма проаналізованими ключовими
аспектами соціалізації вихованців освітніх закладів інтернатного типу,
а саме щодо: сформованих у них ціннісних орієнтацій, які функціонально
відображають пріоритети суб’єктивно значущої соціальної активності
особистості; життєвих планів старшокласників, як квінтесенції прогно-
зованого ними власного майбутнього після завершення навчання у школі-ін-
тернаті; структури сім’ї вихованця і його ставлення до неї; впливу інва-
лідності вихованця на його соціально-комунікативний простір. З’ясовано,
що досягальні цінності (освіта і самореалізація) є більш значущими для
дівчат, ніж для хлопців. Дівчата в більшій мірі, між хлопці, зорієнто-
вані на вступ до закладу вищої освіти після закінчення школи-інтернату,
прагнучи зайняти професійні ніші більш кваліфікованої роботи. Виявлено
емпіричні тенденції, які свідчать про те, що дівчата частіше, ніж хлоп-
чики, живуть у неповних сім’ях, а сім’ї, що віддають до шкіл-інтерна-
тів хлопців, в цілому є біднішими, ніж сім’ї, які готові віддати дівчат
до закладів цього типу. Встановлено факт домінуючого небажання вихо-
ванців шкіл-інтернатів з інвалідністю переходити до звичайної школи, що
набуває особливого значення в контексті реформування системи освітніх
закладів інтернатного типу і переведення дітей з інвалідністю до загаль-
ноосвітніх шкіл.
Назва
ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ ПРОЦЕСУ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ВИХОВАНЦІВ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ ІНТЕРНАТНОГО ТИПУ
1. Аналітичний звіт «Життєвий шлях випускників інтернатних закладів, дитя-
чих будинків сімейного типу та прийомних сімей» (за результатами соціологічного
опитування) / О.М. Балакірєва, І.М. Чернін, О.М. Хмелевська та ін. Київ : Український
Інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка, Фонд Ріната Ахметова
«Розвиток України», Український центр соціальних реформ, 2010. 106 с.
2. Вчимося жити самостійно : навч.-метод. посіб. Київ : Державний інститут
проблем сім’ї та молоді, 2002. 203 с.
3. Канишевская Л. Специфика воспитания социальной зрелости учащихся
школ-интернатов для детей-сирот. Социология: теория, методы, маркетинг. 1999.
No 4. С. 77–84.
4. Клименко О.Ю. Особливості інституціоналізації соціального захисту дітей
у кризових ситуаціях в сучасному українському суспільстві : дис. ... доктора соц.
наук : 22.00.04 / Клименко Олена Юріївна. Харків, 2016. 418 с.
5. Кузьміна О.В. Теоретичні аспекти формування життєвої компетентності
учнів старших класів загальноосвітніх шкіл-інтернатів : монографія. Слов’янськ :
Підприємець Маторін Б. І., 2011. 311 с.
6. Нечипоренко В.В. Системний розвиток навчально-реабілітаційного центру
як відкритої інноваційної соціально-освітньої інституції : монографія. Запоріжжя :
Видавництво Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопро-
фільного центру, 2013. 520 с.
7. Підготовка учнів інтернатних закладів до життєдіяльності у відкри-
тому суспільстві : навч.-метод. посібник / Л.В. Канішевська, Л.В. Кузьменко,
С.О. Свириденко та ін. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 336 с.
8. Покась В.П. Зміна філософської парадигми управління навчально-вихов-
ним процесом інтернатних закладів освіти України : автореф. дис. на здобуття наук.
ступеня доктора філос. наук : спец. 09.00.10 «Філософія освіти». Київ, 2012. 34 с.
9. Сидоренко О.А. Соціально-психологічний портрет випускників інтернат-
них закладів. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2013. No 3. С. 248–255.
Видавець:
КЛАСИЧНИЙ ПРИВАТНИЙ УНІВЕРСИТЕТ СОЦІАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ
Ключові слова:
освітні заклади інтернатного типу, гендерна соціалізація, реформа системи шкіл-інтернатів, ціннісні орієнтації вихованців шкіл-інтер- натів, діти з інвалідністю