-
Формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна
- Back
Метадані
Description
Наукове дослідження присвячено проблематиці формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна. Теоретично обґрунтовано специфіку комунікативно-мовленнєвого дизонтогенезу у дітей з синдромом Дауна. Узагальнено прояви порушень комунікативно-мовленнєвого розвитку, властиві дітям з синдромом Дауна. Підтверджено взаємозв’язок специфіки комунікативно-мовленнєвих порушень з інтелектуальними порушеннями та особливостями психомоторного профілю у дітей цієї нозологічної групи. Запропоновано методику всебічного психолого-педагогічного вивчення стану сформованості комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей досліджуваної категорії. Визначено критерії та показники розвитку комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна. Виявлено рівні сформованості комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей експериментальної групи.
Встановлено, що ідея формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна лежить в площині клінико-психологічних засад інтелектуальних порушень. Визначено психологічні чинники у дітей цієї нозологічної групи, які сприяють успішному впровадженню системи корекційно-розвиткового впливу щодо формування комунікативно-мовленнєвих навичок в дошкільному віці.
Визначено педагогічні умови формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна. Спроектовано та апробовано корекційно-розвиткову програму формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна. Доведено ефективність запропонованої програми формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна шляхом порівняння дисперсій за допомогою використання статистичного методу F-критерію Фішера.
Набули подальшого розвитку принципи, методи та педагогічні умови корекційно-розвиткової роботи з дітьми дошкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку; можливості застосування методів додаткової та альтернативної комунікації для формування навичок спілкування у дітей з синдромом Дауна, а також ідеї застосування ігрового методу, як найбільш природовідповідного для дітей дошкільного віку з синдромом Дауна.
Практичне значення отриманих результатів. Впровадження в дефектологічну практику запропонованої методики діагностики комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна, яка може застосовуватися корекційними педагогами інклюзивно-ресурсних центрів, інклюзивних закладів дошкільної освіти, центрів комплексної реабілітації. Розроблена методика діагностики дозволяє здійснювати всебічне об’єктивне психолого-педагогічного вивчення рівнів сформованості комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей цієї категорії. Застосування вчителями-логопедами, вчителями-дефектологами спроектованої програми формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна в системі корекційно-розвиткового впливу. Зміст консультативних кейсів та практичні рекомендації можна використовувати корекційними педагогами різних типів закладів для розширення арсеналу знань батьків, щодо особливостей комунікативно мовленнєвого розвитку дітей з синдромом Дауна та організації корекційно-розвиткового середовища в природних умовах. Теоретико-методологічні та практичні результати експериментального дослідження доцільно впроваджувати в навчальний процес закладів вищої та післядипломної освіти під час підготовки та перепідготовки педагогів спеціальної освіти в межах курсів «Корекційна педагогіка», «Спеціальна педагогіка», «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами», «Психокорекційна педагогіка» тощо.
Title
Формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна
Ресурси за видами документів
Дата публікації:
Автори:
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу):
Бібліографічний опис:
Саєнко, Т. А. Формування комунікативно-мовленнєвих навичок у дітей дошкільного віку з синдромом Дауна : дис. … д-ра філософії в галузі педагогіки : 016 / Т. А. Саєнко. – Київ, 2024. – 318 с.
Ключові слова:
діти з синдромом Дауна, дошкільний вік, інтелектуальні порушення, комунікативно-мовленнєві навички, комунікативно-мовленнєвий розвиток, мовлення, спілкування, корекційно-розвиткова робота, порушення мовлення, особливі освітні потреби, психолого-педагогічний вплив, корекційні технології, методи альтернативної комунікації, ігрові методи