Description
У статті описано особливості сприймання й усвідомлення поетичних творів дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку відповідно до їхніх вікових особливостей на засадах наступності.
Зазначено, що сприймання й усвідомлення поетичних творів зумовлене віковими особливостями дитини, оскільки її емоційно-чуттєва сфера, яка особливо важлива для сприймання лірики, формується в процесі онтогенезу. Стверджено, що лише за умови сформованої здатності до узагальненого, понятійного розуміння значення слів, що означають складні поняття та внутрішні якості, дитина зможе належно сприймати поезію.
Охарактеризовано стан розвитку емоційно-чуттєвої сфери дитини дошкільного віку відповідно до її віку. Зазначено, що з шостого року життя за умови нормотипового розвитку дитина здатна розуміти інтонаційний малюнок художнього твору, здійснювати елементарний художній аналіз твору словесного мистецтва, в неї розвинулася певною мірою емоційно-чуттєва сфера, зв’язне мовлення. Для дітей цього віку більш доступною є епічна поезія, яка має сюжет.
Зазначено, що робота над поетичними творами в першому циклі початкового навчання є пропедевтичним етапом для навчання дітей сприймати та аналізувати поезію, у другому – набуває літературознавчого характеру.
Стверджено, що учень молодшого шкільного віку здатний до аналізу почуттів та емоцій, вміє про них роздумувати, обґрунтовувати свою думку. Особливістю вивчення поетичних творів є використання елементів лінгвістичного аналізу тексту поезії на всіх мовних рівнях.
Визначено, що робота над поетичними творами має дослідницький характер, у цілому спрямована на формування мовної особистості учня, зокрема його художнього стилю. Аналіз тексту спрямований на поглиблене розуміння образу-переживання, формування умінь переводити суб’єктивні емоції в загальнолюдські, типові, розуміти авторську позицію. У процесі роботи над твором розвивається образне, понятійно-логічне та критичне мислення.