Нейропсихологічний статус старших дошкільників із загальним недорозвитком мовлення ІІІ рівня
Description
В сучасних умовах розвитку українського суспільства існує ряд соціально-психологічних чинників, які негативно впливають на розвиток мовленнєвої функції дитини дошкільного віку, викликаючи появу ознак порушень мовлення різного ступеню та форми прояву. До ознак загального порушення мовленнєвої функції відносять відкладений початок мовлення, уповільнений темп його розвитку, збідненість словникового запасу. Порушення в мовленнєвому розвитку негативно впливають на загальний психічний розвиток дитини. В цьому контексті, актуальним є питання визначення нейропсихологічного статусу старших дошкільників із загальним недорозвитком мовлення ІІІ рівня.
Зазначено, що для визначення нейропсихологічного статусу дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення ІІІ рівня у дослідженні використано діагностичні проби з протоколу для проведення нейропсихологічного обстеження дітей 5–6 років Української асоціації нейропсихології.
Констатовано, що діти старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення III рівня продемонстрували такі результати сформованості нейропсихологічних діагностичних векторів: праксис – значні труднощі при виконанні завдань, у деяких виконання доступне частково; гнозис, інтелектуальні процеси та пам’ять – значні труднощі; деякі діти допускали поодинокі помилки в пробах; мовлення – значні помилки в завданнях мовленнєвого спрямування, деякі діти не в змозі виконати завдання; регуляторні процеси – значні помилки при виконанні завдань, деякі лише частково можуть впоратись із завданнями.
В ході аналізу нейропсихологічних проб у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення III рівня констатовано ознаки порушень таких нейропсихологічних факторів: просторового, енергетичного, кінетичного, фактору планування, ініціації і контролю діяльності, фактору симультанних синтезів, аудіального, візуального та фактору міжпівкульної взаємодії.
Смоляк, В. М. Нейропсихологічний статус старших дошкільників із загальним недорозвитком мовлення ІІІ рівня / В. М. Смоляк, А. В. Турубарова // Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». – 2024. – № 3 (37). – С. 974–982.
Видавець:
Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського
Ключові слова:
нейропсихологічні фактори, нейропсихологічне обстеження, нейропсихологічні проби, загальний недорозвиток мовлення