Description
Стаття розкриває методичні підходи до використання етимологічного аналізу слів на уроках української мови в системі початкової освіти з метою формування дослідницьких умінь молодших школярів та розвитку логічного мислення.
Зазначено, що набуття зазначених умінь є важливою складовою компетентності для випускника школи, оскільки вони є основою самостійного, гнучкого, критичного, логічного мислення, готують дитину до життя в соціумі. У молодшому шкільному віці процеси пізнання остаточно не розвинулися, перебувають у стані формування. Для того, щоб провести дослідження, учневі здебільшого потрібна допомога вчителя, щоб зрозуміти предмет дослідження, усвідомити проблему, висунути гіпотезу чи припущення, провести мовний експеримент, узагальнити здобуті наукові факти і результати.
Визначено, що етимологічний аналіз є різновидом лінгвістичного дослідження, належить до активних видів навчальної взаємодії, результатом якого є створення мовного продукту. Такий вид аналізу якісно формує дослідницькі вміння здобувача освіти.
Спостережено, що в програмі початкової школи питання етимології слів не висвітлюється, тому не описані результати навчання з цього напрямку навчальної діяльності. Звертатися до етимології слова можливо в контексті лексико-граматичної, орфографічної, орфоепічної роботи та розвитку зв’язного мовлення на уроках мови; вправи з дослідження етимології методично доцільні під час вивчення всіх тем та на всіх етапах уроку. У науковій розвідці наведено приклади запровадження етимологічного аналізу під час вивчення будови слова, подано взірець етимологічної казки. Зазначено, що працюючи над етимологією власне української лексики, варто, спираючись на унаочнення слова, розпочати роботу з пояснення значення слова, проаналізувати морфологічну структуру слова та спосіб словотворення, з’ясувати правопис слова; увести слово в контекст, пояснити етимологію слова. Стверджено, що такий вид роботи впливає на формування української ідентичності, культурної компетентності, творчо-мовленнєвих здібностей учнів, розвиває пізнавальний інтерес до вивчення мови, забезпечує стійкість мовних знань.