Особливості сенсорного виховання дітей раннього віку в умовах війни в Україні
Description
Статтю присвячено визначенню особливостей сенсорного виховання дітей раннього віку в умовах війни в Україні. Висвітлено наслідки травматичного впливу війни на психіку дітей, а негативний досвід дитини раннього віку в умовах війни може призвести до виникнення різноманітних соціально-психологічних проблем. Актуалізовано поняття «ранній вік» (діти від народження до трьох років), «сенсорне виховання», «сенсорні еталони». Проаналізовано наукові доробки з проблеми сенсорного виховання дітей раннього віку. Розкрито зміст і завдання сенсорного виховання дітей раннього віку у передеталонному періоді та на початку періоду предметних еталонів (третій рік життя) згідно з нормативними документами і доробками науковців. З метою визначення особливостей сенсорного виховання дітей раннього віку в умовах війни в Україні проведено дослідження, що містило діагностику сенсорного розвитку дітей раннього віку, які відвідують заклади дошкільної освіти за дистанційною та очною формами навчання в Україні та дітей, що перебувають за кордоном країни, не мають фахової педагогічної допомоги у іншомовному середовищі й анкетування батьків. За результатами діагностики встановлено, що кількість дітей з високим та достатнім рівнями сенсорного розвитку досить низька у трьох експериментальних групах; діти, які навчаються за очною формою, навіть в умовах війни, мають кращі результати, ніж ті, що навчаються за дистанційною формою. Діти, що знаходяться за межами України, без достатньої фахової педагогічної допомоги мають низькі показники. З’ясовано, як батьки оцінюють сенсорній розвиток своїх дітей, у який спосіб відбувається сенсорне виховання в умовах війни, з якими труднощами стикаються під час цього процесу, На основі аналізу психолого-педагогічної літератури та результатів дослідження авторами визначено низку особливостей сенсорного виховання дітей раннього віку в умовах війни в Україні
Турубарова, А. В. Особливості сенсорного виховання дітей раннього віку в умовах війни в Україні / А. В. Турубарова, Г. В. Горшкова // Інноваційна педагогіка.– 2023. – Вип. 62. – Т.1. – С.80–86.
Видавець:
Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Ключові слова:
діти раннього віку, особливості сенсорного виховання, сенсорне виховання, сенсорний досвід, сенсорний розвиток, соціально-психологічні проблеми, травматизація психіки, умови війни
Турубарова А.В., Горшкова Г.В. Особливості сенсорного виховання дітей раннього віку в умовах війни в Україні – Анастасія Турубарова