Description
Психологія управління є порівняно новою галуззю психології, під час діяльності якої аналізуються психологічні закономірності щодо управлінської діяльності. Основними аспектами психології управління, з одного боку, є вплив психології окремої людини або групи людей на процес управління, а з іншого боку, аналіз впливу управлінських відносин на психологію окремої людини та/або групи. У статті розглядаються актуальні питання визначення психології управління та її відповідність сучасним тенденціям розвитку суспільства. Проаналізовані основні підходи розвитку психології управління. Показано, що психологія управління найчастіше лежить в основі вирішення проблем, які виникають у процесі управлінської діяльності. Розглянуто теоретичні основи психології управління з акцентом на визначенні об’єкту, предмету та завдань цієї нової галузі психології. Поряд із аналізом структурних складових психології управління, показаний взаємозв’язок цієї галузі психології з іншими психологічними науками. В основі психології управління лежить концепція людських відносин, а також сучасні теорії менеджменту. Психологія управління акцентує увагу на психологічних аспектах управлінської діяльності. У контексті відстеження та оцінки реалізації основних аспектів психології управління, виявлено, що її ефективність залежить від взаємодії двох протилежних процесів, які тісно пов’язані між собою – диференціації й інтеграції. Проведена оцінка основних функцій психології управління, а саме: теоретико-пізнавальної, інформаційної, соціокультурної, етнопсихологічної, соціально-психологічної, гуманістичної, прогностичної, а також економічної, соціальної, міжнародної. Показано, що синергетичним аспектом сучасної психології управління є концепції цілісності, а також основні аспекти соціопсихоінформатики. Без застосування цих аспектів в управлінській діяльність людини неможливо забезпечити ефективний розвиток підприємства.