У статті розглянуто проблеми діяльності освітніх закладів інтернатного типу з позицій сучасного соціологічного
дискурсу. Проаналізовано предметну галузь соціології виховання у зв’язку з особливостями соціалізації вихованців
інтернатних закладів. Запропоновано концепт сурогатної спорідненості як тип відносин вихователів інтернату з вихо-
ванцями. Сурогатна спорідненість передбачає: відповідальність не тільки посадову, а й особистісну; нееквівалентний
обмін, коли вихователь віддає дитині свій час і сили, не чекаючи від неї певних винагород взамін; продовження до-
вірчих відносин не тільки в рамках навчально-виховного закладу, а й за його межами; інтерес і турботу не тільки за
успіхи в навчанні та дотриманні дисципліни, але й за всебічний розвиток особистості дитини. Первинна і вторинна
соціалізація в інтернатному закладі зливаються, оскільки роль батьків у первинній соціалізації відіграють вихователі,
які формально є агентами вторинної соціалізації. Охарактеризовано залежність життєвих траєкторій випускників від
моделі особистості, яку формує інтернатний заклад: маргінальної, середньої, кар’єрної або креативної. Встановлено
необхідність урахування соціокультурних і природних факторів при аналізі впливу виховного процесу на побудову
життєвих траєкторій випускниками інтернатних закладів.
Назва
Проблематика освітніх закладів інтернатного типу в дискурсі соціології виховання
Гордієнко, Н. М. Проблематика освітніх закладів інтернатного типу в дискурсі соціології виховання / Н. М. Гордієнко // Грані : науково-теоретичний альманах / Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара; Національний технічний університет «Дніпровська політехніка». - 2016. - №140 (12). - С. 5 - 9.
Видавець:
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара; Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»
Ключові слова:
життєві траєкторії; соціалізація; сурогатна спорідненість; модель випускника інтернатного закладу