-
Соціокультурні аспекти соціальної організації освітніх установ інтернатного типу: соціосистемологічна модель
- Back
Метадані
Опис
В статті розглянуто теоретичні аспекти і розкрито зміст соціосистемологічної моделі соціальної ор-
ганізації школи-інтернату. Проаналізовано основні соціокультурні характеристики соціальної організації
інтернатного закладу, до яких зараховано: характер відносин між учасниками освітнього процесу, норми
діяльності, цінності школярів, ідентичність та інші якісні ознаки, що характеризують соціальну організа-
цію закладу в соціокультурному аспекті. Розкрито зміст соціосистемологічної моделі освітньої організації
шкіл-інтернатів за структурою, що складається з трьох підсистем. Перша підсистема містить інтегруючі
компоненти освітньої організації: соціальні константи функціонування школи-інтернату, її місію та іден-
тичності. Друга підсистема включає елементи смислоутворення: світогляд соціальних акторів школи-ін-
тернату, спрямованість її діяльності, ієрархію цінностей вихованців та статусно-рольову ієрархію закладу.
Світоглядні характеристики соціальних акторів школи-інтернату розглядаються як певна соціальна картка,
яка дозволяє визначити суспільну роль закладів цього типу і значення ключових ідентичностей, сукупність
яких формує школу-інтернат як навчальний заклад. Проаналізовано суспільні наслідки різних типів світо-
гляду соціальних акторів школи-інтернату: адміністративного, кадрового та педагогічного, з яких тільки
останній тип відповідає місії цього соціального інституту, а інші є чинником корупції та інших девіацій у
діяльності інтернатного закладу.
До третьої підсистеми віднесено елементи нормативної моделі: соціальний характер вихованців, со-
ціальні норми і соціальні сценарії випускників. Визначено три типологічні групи, на які поділяються учні
шкіл-інтернатів за критерієм ставлення до соціальних норм: гіпонормативний тип (випускники, схильні
до егоцентризму та девіантної поведінки), конформно-адаптивний тип (випускники, які дотримуються со-
ціальних норм під впливом групового тиску та соціальних санкцій), середньо-нормативний тип (випускни-
ки, які діють відповідно до норм, заснованих на самостійних зусиллях).
Назва
Соціокультурні аспекти соціальної організації освітніх установ інтернатного типу: соціосистемологічна модель
Ресурси за видами документів
Ресурси за розділами
Дата публікації:
Автори:
Бібліографічний опис:
1. Баханова О. Соціокультурні чинники соціального моделювання державного управління / О. Баханова // Держава і
суспільство. – 2010. – No 3-4. – С. 264-270.
2. Богданов В. А. Системологическое моделирование личности в социальной психологии: монографія / В. А. Богданов. –
Ленинград: Изд-во Ленингр. ун-та, 1987. – 143 с.
3. Гордієнко Н. М. Особливості процесу адаптації випускників інтернатного закладу системи освіти до соціального сере-
довища / Н. М. Гордієнко // Соціологічні студії. – 2016. – No 2. – С. 76-83.
4. Гордієнко Н. М. Соціальна інтеграція випускників інтернатних закладів у суспільство / Н. М. Гордієнко // Соціальні
дисфункції сучасного українського суспільства. – Запоріжжя: КПУ, 2016. – С. 174-195.
5. Кримчак Л. Ю. Соціокультурні цінності соціальної роботи: соціологічний аналіз / Л. Ю. Кримчак // Вісник Дніпропе-
тровського університету. – 2009. – Том 17. – No 9/2. – С. 226-231.
6. Нечипоренко В. В. Особливості функціонування навчально-реабілітаційних центрів як відкритої освітньої системи
/ В. В. Нечипоренко. – Запоріжжя: Вид-во Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного
центру, 2013. – 312 с.
7. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про Національну стратегію реформування системи інституційного до-
гляду та виховання дітей на 2017-2026 роки та план заходів з реалізації її І етапу» від 9 серпня 2017 р. No 526-р. – Режим
доступу: www.kmu.gov.ua/ua/npas/250190226.
8. Темницкий А. Л. Исследовательские возможности категории «социокультурность» / А. Л. Темницкий // Социология:
методология, методы и математическое моделирование. – 2007. – No 24 – С. 81-101.
9. Зоська Я. В. Этническая идентичность: социосистемологическое измерение геополитики / Я. В. Зоська, Ю. Ю. Медве-
дева, Ю, В. Романенко и др. – Киев: Меркьюри-Подолье, 2016. – 383 с.
Видавець:
ГРАНІ. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНИЙ АЛЬМАНАХ
Ключові слова:
школа-інтернат; місія школи-інтернату; соціальні актори школи-інтернату; соціальна організація