Home > Collections > Наукові тексти > ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАЛЕКТИКА СТАНОВЛЕННЯ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ЖИТТЄТВОРЧОСТІ ОСОБИСТОСТІ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ОСВІТІ (ХVІ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)
ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАЛЕКТИКА СТАНОВЛЕННЯ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ЖИТТЄТВОРЧОСТІ ОСОБИСТОСТІ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ОСВІТІ (ХVІ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)
У статті з позицій історико-педагогічної діалектики проаналізовано суспільно-політичні,
культурні й освітні передумови становлення теорії і практики життєтворчості особистості у
козацьку добу і в період перебування України у складі Російської імперії та Австрійської імперії.
Обґрунтовано концептуальну тезу про те, що становленню педагогіки життєтворчості
особистості в козацьку добу сприяло втілення у соціальній практиці цінностей особистісної
гідності та свободи, ідейно-методичне оформлення козацької педагогіки, яка уможливлювала
розвиток особистості як творця свого життя. Показано, що в період перебування України у
складі Російської імперії та Австрійської імперії становлення педагогіки життєтворчості
ускладнювалося через закріпачення населення, тиск на національну культуру для її фактичного
знищення, руйнування основ автономії української освіти. Конкретизовано внесок українських
педагогів Г. Сковороди, М. Корфа, П. Юркевича, Б. Грінченка, І. Франка у формування ідейно-
концептуальної основи педагогіки життєтворчості особистості.
Назва
ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАЛЕКТИКА СТАНОВЛЕННЯ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ЖИТТЄТВОРЧОСТІ ОСОБИСТОСТІ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ОСВІТІ (ХVІ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)
Л. Д. Березівська та ін. Київ : Наук. світ, 2003. С. 13–29.
Історія української школи і педагогіки: хрестоматія / уклад. : О. О. Любар; за ред. В. Г. Кременя. Київ :
Знання, 2005. 767 с.
Концепція Нової української школи / Міністерство освіти і науки України. 2016. 34 с. URL : http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ ua-sch2016.html (дата звернення:
27.09.2017).
Корф Н. А. Наш друг: книга для чтения в школе и дома. Санкт-Петербург : Типография
Товарищества «Общественная польза», 1882. 228 с.
Мудрик А. М. Концепція «сродної» праці Г. Сковороди: соціально-філософський аналіз : автореф.
дис. ... канд. філос. наук : 19.00.03. Київ, 2001. 20 с.
Нечипоренко В. В. Феноменологічний аналіз категорії «життєтворчість»: генезис і сутнісні
характеристики. Українська наукова школа психології і педагогіки життєтворчості: досягнення
та орієнтири для ХХІ століття : ювілейний науково-методичний збірник / за редакцією
Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен, В. В. Нечипоренко та ін. Запоріжжя : Хортицький
національний навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр, 2013. С. 35–46.
Нищета В. А. Використання ідей М. О. Корфа в педагогіці життєтворчості. І Корфовські педагогічні
читання : тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої
пам‘яті М. О. Корфа (Бердянськ, 12-13 листопада 2007 р.). Бердянськ : БДПУ, 2007. С. 45–47.
Огієнко І. Українська культура. Коротка історія культурного життя українського народа. Київ :
Видавництво Книгарні Є. Череповського, 1918. 272 с.
Руденко Ю., Губко О. Українська козацька педагогіка: витоки, духовні цінності, сучасність. Київ :
МАУП, 2007. 384 с.
Видавець:
Науковий журнал Хортицької національної академії Серія: Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (1)
Ключові слова:
педагогіка життєтворчості, козацька педагогіка, Григорій Сковорода, Микола Корф, Памфіл Юркевич, Борис Грінченко, Іван Франко