У науковій статті з теоретичних позицій сучасної психології життєтворчості вперше
обґрунтовано пріоритетність і розкрито можливості становлення дитини як суб’єкта
життєтворчості в освітньому просторі Нової української школи. Проаналізовано основоположні ідеї
фундаторів гуманістичної та екзистенціальної психології і сучасних вчених щодо свідомого і творчого
ставлення особистості до свого життя як передумови її самоактуалізації в модусі буття та реалізації
свободи життєздійснення (А. Маслоу, Е. Фромм), постановки життєвої мети, визначення
смисложиттєвих орієнтацій і розробки життєвої стратегії особистості (К. Абульханова-Славська,
А. Адлер, Р. Мей, Г. Олпорт, К. Роджерс, В. Франкл), готовності особистості до життєвих інновацій у
процесі самопроектування (Н. Самоукіна, Т. Титаренко), визначено життєтворчий потенціал
розроблених методик саморозвитку особистості як суб’єкта життя (Ф. Макгро, А. Моллой, І. Підласа
та ін.). Обгрунтовано концептуальне положення про те, що пріоритетом психологічного супроводу
освітнього процесу в Новій українській школі має бути становлення учнів як суб’єктів життєтворчості,
що реалізується через розвиток у них здатності до життєвої антиципації, інтернальності,
оптимістичного сприйняття життєвої перспективи, стресостійкості та мотивації досягнення успіху.
Назва
ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СТАНОВЛЕННЯ ДИТИНИ ЯК СУБ’ЄКТА ЖИТТЄТВОРЧОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. Москва : Мысль, 1991. 299 с.
Бехтерев В. М. Бессмертие человеческой личности как научная проблема. Психика и жизнь: избранные
труды по психологии личности : в 2 т. Санкт-Петербург : Изд-во «Алетейя», 1999. Т. 1. 255 с.
Выготский Л. С., Лурия А. Р. Этюды по истории поведения. Обезьяна. Примитив. Ребенок. Москва :
Педагогика-Пресс, 1993. 224 с.
Джура О. Д. Становлення життєтворчості особистості в контексті модернізації української освіти : дис. ... д-
ра філос. наук : 09.00.10. Київ, 2012. 389 с.
Калошин В. Ф. Оптимізм: сутність, прояв, техніки формування. Українська наукова школа психології і
педагогіки життєтворчості: досягнення та орієнтири для ХХІ століття : ювілейний науково-
методичний збірник / за редакцією Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен, В. В. Нечипоренко та
ін. Запоріжжя : Хортицький національний навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр, 2013.
С. 199–214.
Видавець:
Науковий журнал Хортицької національної академії Серія: Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1(2)
Ключові слова:
психологія життєтворчості, педагогіка життєтворчості, суб’єкт життєтворчості, Нова українська школа, життєва антиципація, інтернальність, оптимізм, стресостійкість, мотивація досягнення успіху