У статті розкрито внутрішні обставини, за яких інтернальність гальмує або
стимулює саморозвиток студентів-психологів. Важливість забезпечення
особистісно-професійного саморозвитку майбутніх психологів пояснено
вимогами до особистісних якостей цих фахівців. Як один із внутрішніх
чинників стимулювання саморозвитку розглянуто інтернальність. Розкрито
психологічний зміст інтернальності як одного з двох полюсів локусу
контролю. Обґрунтовано позитивний, але дещо неоднозначний характер
впливу інтернальності на готовність майбутніх психологів до особистісно-
професійного саморозвитку. У результаті теоретичного аналізу виокремлено
умови, які провокують негативний вплив інтернальності на саморозвиток,
а саме: песимістичний атрибутивний стиль (пояснення невдач стабільними
глобальними внутрішніми чинниками); прийняття відповідальності тільки
за причини проблем; орієнтація на стан. Проаналізовано характеристики
«доброго» та «поганого» інтернального контролю відповідно до наукових
поглядів різних дослідників. Сформульовано припущення щодо існування
певних внутрішніх умов, за яких інтернальність буде мати більш виражений
і однозначний вплив на саморозвиток студентів-психологів. На основі
аналізу наукових джерел запропоновано такі умови позитивного впливу
інтернальності на саморозвиток: оптимістичний атрибутивний стиль
(пояснення невдач варіативними та специфічними, а успіхів – стабільними
та глобальними внутрішніми чинниками); прийняття відповідальності за
подолання проблем без концентрації на їхніх причинах; орієнтація на дію.
Проаналізовано та конкретизовано значення цих умов для особистісно-
професійного саморозвитку саме студентів-психологів з урахуванням
змісту та специфіки їхньої майбутньої професійної діяльності. Наведені
положення підкріплено експериментальними даними сучасних дослідників.
Зроблено висновок про перспективність емпіричної перевірки припущення
щодо впливу зазначених умов на характер взаємозв’язку інтернальності та
особистісно-професійного саморозвитку студентів-психологів.
Назва
ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ ПОЗИТИВНОГО ВПЛИВУ ІНТЕРНАЛЬНОСТІ НА САМОРОЗВИТОК МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ
1. Шевченко Н.Ф. Дослідження професійної спрямованості майбутніх психологів. Вісник Дніпропетров-
ського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2013. No 1(5). С. 95–101.
2. Черепєхіна О.А. Розвиток ціннісного ставлення до професійного саморозвитку у студентів-пси-
хологів засобами навчально-психологічного тренінгу. Науковий вісник Херсонського державного
університету. Серія : Психологічні науки. 2015. Вип. 1(2). С. 51–55.
3. Rotter J.B. Generalized expectances for internal versus external control of reinforcement. Psychol. Monogr.
1966. V. 80. No 1. P. 11–28.
4. Варе И.С. Субъективный контроль будущих психологов с высокой и низкой степенью сформиро-
ванности смысложизненных ориентаций. Науковий огляд. 2016. No 6 (27). С. 71–79.
Видавець:
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ПСИХОЛОГІЇ Науковий журнал Випуск 1 (20), 2021
Ключові слова:
особистісно- професійний саморозвиток, інтернальність, психологічні умови, оптимістичний атрибутивний стиль, відповідальність, орієнтація на дію