У науковій статті розглядається і аналізується біографічний метод педагогіки, визначається
його роль і місце у методології педагогіки на основі історико-генетичного підходу і
між(крос)дисциплінарного аналізу наукових джерел. Встановлено сучасний феномен значного
розширення предметного розгляду біографічного методу соціальними і гуманітарними науками
(«біографічного повороту») й визнання ними наукової «повноцінності» методу на теоретичному рівні.
Це і обумовлює актуальність методологічного усвідомлення біографічного методу як сучасного
способу побудови теоретичної і практичної педагогічної діяльності. У статті розкрито навчальні,
виховні й освітні можливості біографічного методу для розвитку особистості та його значну роль у
реалізації «олюднення знань» принципу гуманізації і гуманітаризації освіти. Визначено, що метод
посідає важливе місце серед міждисциплінарних методів педагогіки і має прогностичні перспективи
подальшої трансформації у біографічну педагогіку і інтеграції з біографічною психологією.
Назва
РОЛЬ І МІСЦЕ БІОГРАФІЧНОГО МЕТОДУ У МЕТОДОЛОГІЇ ПЕДАГОГІКИ
Бєлан Г. В. Біографічний метод в історико-педагогічній науці: провідні тенденції становлення. Педагогічний
дискурс. Вип. 15. 2013. С. 50–54.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Дічек Н. П. Біографічний метод як інструмент полікультурного діалогу. Шлях освіти. 2001. ғ 4. С. 15–19.
Ильенков Э. В. Школа должна учить мыслить! Народное образование. 1964. ғ 1. С. 1–16.
Коршак Є. В., Павленко А. І., Попова Т. М. Є. О. Патон і А. Г. Ейфель: оповідання на уроці. Фізика і
астрономія в школі. 2009. ғ 4. С. 13–16.
Крушельницька О. В. Методологія та організація наукових досліджень: навч. посіб. Київ : Кондор, 2006.
206 с.
Лісовська-Мускеєва Н., Сидоров М. Пізнавальний потенціал біографічного методу. Соціологічні студії /
Східноєвроп. нац. ун-т ім. Л. Українки. Луцьк, 2013. ғ 2 (3). С. 54–60.
Логинова Н. А. Итоги развития биографического метода психологии в ХХ веке. Методология и история
психологии. 2006. Том 1. Вып. 2. С.6781.
Видавець:
Науковий журнал Хортицької національної академії Серія: Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1(2)
Ключові слова:
біографічний метод, біографістика, біографічний поворот, біографічна педагогіка, методологія педагогіки, міждисциплінарність, роль і місце