У статті розглянуте співвідношення методології педагогіки і вчення про рефлексію.
Визначається значення, роль і місце рефлексії у науково-педагогічному пізнанні і практиці освіти.
Здійснюється аналіз поняття рефлексії у філософії, психології, наукознавстві і педагогіці.
З’ясовано, що рефлексія у науково-педагогічному пізнанні розглядається з позицій багатьох
аспектів: на рівні пізнавального феномену, пізнавальної діяльності, пізнавального процесу,
інструменту і форми пізнання, методу наукового пізнання на предметному і метатеоретичному
рівнях. Встановлено, що рефлексія у педагогічному пізнанні відіграє важливу роль у методології
педагогіки і на сьогодні є невід’ємною складовою науково-педагогічних досліджень і системної
освітньої практики. Рефлексійна діяльність і здатність до неї входить до складу діяльності
кожного з учасників освітнього процесу та за своїм значенням входить до складу освітньої мети і
запланованих освітніх результатів. Зроблено висновок про те, що рефлексія має місце на всіх
рівнях загальної системи методологічного знання в педагогіці. Вчення про рефлексію має бути
цілісно представленим у самому визначенні, змісті і структурі сучасної методології педагогіки.
Назва
СУЧАСНА МЕТОДОЛОГІЯ ПЕДАГОГІКИ: ЗНАЧЕННЯ, РОЛЬ І МІСЦЕ ВЧЕННЯ ПРО РЕФЛЕКСІЮ
Бажанов В. А. Рефлексия в современном науковедении. Рефлексивные процессы и управление.
No 2. Том 2. 2002. С. 7389.
Бэкман Е. В., Король А. Д. Рефлексия как средство оценки учебной деятельности студентов (на
примере преподавания дисциплины «Педагогика диалога»). Оценка учебных достижений
студентов в образовательном процессе ВУЗа. Гродно : ГГУ им. Я. Купалы, 2014. С. 1320.
Борисова Л. Н. Роль и механизм рефлексии в психолого-педагогической деятельности. Психолог.
2015. No 2. С. 118145.
Буркова Л. В. Рефлексия как механизм развития проектной деятельности одаренных учащихся.
Освіта та розвиток обдарованої особистості. No 9-10. 2014. С. 2427.
Веремчук А. М. Рефлексія в педагогічній діяльності. Проблеми сучасної психології. 2013. Випуск 20.
С. 92102.
Галузях В. М. Рефлексія у структурі особистісно-професійної зрілості вчителя. Теорія і практика
управління соціальними системами. 2008. No 4. С. 17–25.
Гончаренко С. Методологія. Енциклопедія освіти / АПН України; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ :
Юрінком Інтер. 2008. С. 498500.
Видавець:
Науковий журнал Хортицької національної академії Серія: Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (1)
Ключові слова:
вчення про рефлексію, метод, методологія педагогіки, науково- педагогічне пізнання, роль, місце