Results. Media or other project initiatives oriented on the socialization of people with disabilities
have been systematized by productive directions: audiovisual content provided by television and
cinema; text information in digital format and offline; images, including photos; radio broadcasting
and a wide range of audio material; theater performances; museum excursions; specialized
services offered by the libraries.
Conclusions. In Ukraine competitive quality models of project activity in the social sphere have
been developed. A participant-friendly social model of a national inclusive media space adapted to
the needs of people with disabilities and which meets the needs and expectations of the majority
encompasses not only mass communication media through audiovisual, print, digital media but also
innovative integrated platforms, which are the part of the theater, cinema, library initiatives,
museum projects. All this makes us consider them friendly to the audience with different needs,
tastes, and visions of the communication process. Within the scientific discourse, the
comprehension of this problem is promising, given the professional interaction of researchers of
architectonics of media strategies, social workers who are deeply aware of the needs of people with
disabilities and representatives of the latter, who can evaluate and adjust the developed models of
establishing communication relationships in modern inclusive multi-platform media space.
Грозная, Н. (2006). Включающее образование. История и зарубежный опыт, Вопросы
образования, 2, 89–104.
Доступне кіно. Громадська організація Боротьба за права. (2019). URL: https://www.ffr.org.ua/projects/dostupne-kino.
Жук О. Продюсер «Українського радіо. Харків» Володимир Носков: «Ми стали тим ЗМІ,
куди хочуть прийти». Суспільне. DetectorMedia. (2019). URL: https://stv.detector.media/reformuvannya/radio/prodyuser_ukrainskogo_radio_kharkiv_volo
dimir_noskov_mi_stali_tim_zmi_kudi_khochut_priyti/.
Журналісти начитають понад 20 аудіокниг для людей з вадами зору. Громадське радіо.
(2017). URL: https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/zhurnalisty-nachytayut-
ponad-20-audioknyg-dlya-lyudey-z-vadamy-zoru
Завантажити шрифт Inclusion UKR для некомерційного використання. Соціальна синергія.
(2019). URL: https://social-synergy.org/inclusion-ukr-download/
Засенко, В. В., & Софій, Н. З. (Ред.). (2007). Інклюзивна освіта: стан і перспективи розвитку в
Україні: наук.-метод. зб. до Всеукр. наук.-практ. конф. в рамках реалізації проекту
«Створення ресурсних центрів для батьків дітей з особливими освітніми потребами»
за підтримки програми IBPP – ТАСІS Європейської комісії. Київ : Придатченко П. М.,
2007. 180 с.
Івануха, М. (2019). «Ціна правди» для всіх: в Україні адаптували для незрячих і нечуючих
фільм про Голодомор. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/30294308.html
Колупаєва, А. (Ред.). (2012). Основи інклюзивної освіти. Київ : А.С.К.
Кравченко, М. В. (2010). Актуальні проблеми соціального захисту інвалідів в Україні,
Державне управління: теорія та практика, 2010, 2. URL: www.academy.gov.ua/ej/ej12/txts/10kmvziu.pdf
Видавець:
СОЦІАЛЬНІ КОМУНІКАЦІЇ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА Науковий піврічний журнал