У статті окреслено сучасні реалії професійного становлення майбутніх соціальних педагогів в умовах воєнного часу. Визначено особливості професійного становлення майбутніх соціальних педагогів в реаліях сьогодення, серед яких: виявлення студентами соціальної активності, громадянської позиції; активна соціально-педагогічна волонтерська діяльність майбутніх фахівців; робота за фахом у поєднанні із навчанням; розвиток компетентностей щодо здійснення продуктивної комунікації з окремими людьми та різними соціальними інституціями й організаціями; розвиток здатностей швидко приймати професійні рішення; набуття професійного досвіду співпраці із соціальними інституціями; академічна й професійна мобільність; реалізація індивідуальної траєкторії навчання студентів; вироблення індивідуального стилю професійної діяльності; урахування майбутніми соціальними педагогами професійних інтересів та визначення окремого сегмента діяльності за фахом; ризики перенавантаження студентів поєднанням академічного навчання з професійною й волонтерською діяльністю, ризики психологічного виснаження; труднощі щодо поєднання студентами навчальної та професійної діяльності; ризики обмеженості активного студентського життя через воєнні дії в країні та ін.
Виокремлено спричинену викликами сьогодення низку ключових особистісно-професійних перетворень у студентів, які сприяють їх професійному становленню як фахівців із соціальної педагогіки. Зосереджено увагу на актуальності оновлення змісту навчання майбутніх соціальних педагогів, який має розкрити увесь спектр затребуваних сьогодні аспектів соціально-педагогічної діяльності. Наголошено на важливості включення до змістовного наповнення професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів в умовах воєнного часу кейсів, які містять навчальний контент із проблемними ситуаціями у межах професійного поля соціального педагога: соціально-захисний, соціально-терапевтичний та соціально-реабілітаційний кейси. Визначено та охарактеризовано форми навчальної роботи зі студентами в умовах дистанційного навчання, які характеризуються ефективністю і доцільністю: інтерактивні групові онлайн / офлайн зустрічі; онлайн коворкінг; групові та індивідуальні консультації за допомогою відеоконференцій; створення інформативної веб-сторінки, сайту або сторінки у соціальних мережах, чат-бота у меседжерах; нетворкінг для професійного становлення студентів тощо.
Title
Особливості професійного становлення майбутніх соціальних педагогів в умовах воєнного часу
Великжаніна, Д. В. Особливості професійного становлення майбутніх соціальних педагогів в умовах воєнного часу / Д. В. Великжаніна // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / ред.: М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря. — 2023. — Вип. 62. - Том 1. — С. 281–289.
Видавець:
Дрогобицький державний педагогiчний унiверситет iменi Iвана Франка
Ключові слова:
професійне становлення, майбутні соціальні педагоги, навчальний контент, форми навчання, змішане та дистанційне навчання, воєнний стан
Великжаніна Д.В. Особливості професійного становлення майбутніх соціальних педагогів в умовах воєнного часу. – Daria Velykzhanina