Description
У статті розглянуто теоретичний аспект проблеми нейропсихологічної діагностики функціональних блоків мозку (за О. Лурія). Розкрито питання анатомічної структури функціональних блоків, зроблено акцент на нормативних параметрах дозрівання відповідних мозкових структур та їхніх безпосередніх функціях. Наголошено на тому, що кожен блок має ієрархічну будову і складається з надбудованих одна над одною кіркових зон трьох типів: первинних, вторинних та третинних. Звернено увагу на те, що діяльність кожного функціонального блоку мозку може порушуватися, проте найбільш складними є дисфункції структур І та ІІІ блоків. На основі цього детально проаналізовано прояви порушеної роботи функціональних блоків мозку та представлено нейропсихологічний інструментарій для діагностики осіб починаючи з трирічного віку (за В. Князєвим, К. Мілютіною, Н. Дубашидзе та Н. Рубель). Діагностична карта колективу українських спеціалістів-практиків передбачає завдання, які націлені на оцінку функції переробки кінестетичної інформації, просторової організації рухів, тактильного сприйняття, сформованості схеми тіла, стеріогнозу, акустичного гнозису та фонематичного слуху, здатності до розпізнавання предметних зображень, номінативної функції, емоційного гнозису, гнозису обличчя, гнозису літери, здатності здійснювати переказ, складати розповіді за малюнком, запам’ятовувати серії зображень та слів, квазіпросторових уявлень та динамічного праксису, реципрокної взаємодії та довільності організації діяльності. Для кожного діагностичного завдання визначено мету та віковий параметр його виконання. Також визначено варіанти виконання деяких проб із погляду ускладнення виконання завдання залежно від віку. Звернено увагу й на те, що в діагностичній карті представлено завдання для безпосередньої оцінки ІІ та ІІІ функціональних блоків мозку, проте цілеспрямоване кваліфіковане спостереження за ходом виконання завдань особою дає можливість спеціалісту зробити висновки щодо роботи І блоку мозку. А результати діагностики за даною нейропсихологічною схемою дають у подальшому можливість удало визначати корекційний маршрут для кожної окремої особи.